Xheladin Murati: Mësimdhënia është art dhe mësuesi mjeshtër i saj
Për ta bërë mësimdhënien art dhe mjeshtëri, pedagogu nga Maqedonia e Veriut, Xheladin Murati, rekomandon për mësuesit reflektimet dhe këshillat e mëposhtëme.
Çfarë është më e rëndësishme për një mësues? Zëri i tij, të dijë çka dhe si të punojë, qasja kreative në mësimdhënie, kompaktibiliteti midis veprimit dhe fjalës, shkathtësitë menaxhuese, karakteri njerëzor dhe personaliteti i tij (njerëzishmëria, sinqeriteti, korrektësia, vendosmëria, dashuria për nxënësit e të ngjashme). Apo ka edhe diçka tjetër? Ajo tjetra është fakti se në shkollë nxënësit duhet të përballojnë mospërputhjen e ndjeshme midis problematikës sociale, kulturore, psikologjike, pedagogjike, edukative, informative e të ngjashme që reflektohet në klasë. Kjo ndodh sa për arsye të proceseve të brendshme që ndodhin në klasë e në shkollën e sotme, streset, ankthet, monotonia, pedantizmi pedagogjik etj. aq edhe nën ndikimin e faktorëve jashtëmësimor.
Ky fakt dëshmon se arritja e suksesit dhe cilësisë së mësimdhënies është e lidhur drejtpërdrejt me mjeshtërinë e mësuesit. Për këtë arsye nocionet “art” dhe “mjeshtri” përdoren shpesh në terminologjinë didaktike. Kjo tregon se forma (sjellja) është një element aktiv ndaj punës përmbajtjesore. Roli i saj mund të jetë i dyanshëm: forma (sjellja) mund të jetë forcë që e favorizon procesin e njohjes mësimore sipas niveleve:
- Njohje e elementeve mësimore (nocione, koncepte)
- Të kuptuarit dhe zbatimi (lidhshmëria me praktikën)
- Të zhvillohet mendimi kritik-logjikë (në transferin e njohurive)
Së dyti, nëse forma (sjellja) s’përshtatet me përmbajtjen mësimore, atëherë vështirësohet procesi i njohjes. Prandaj mësimdhënien e quaj art dhe mësuesin mjeshtër i saj. Mjeshtëria është si kusht për të bërë veprime të suksesshme në mësim. Prandaj mjeshtëria e mësuesit në mësimdhënie është burim i risive edhe shfaqje e kulturës didaktike. Në fakt, me lidhjen horizontale dhe vertikale të elementeve mësimore mësuesi ushtron një ndikim vendimtar mbi përvetësimin e mësimit. Çdo mësues me prirje didaktike ka në kokën e tij ide, parime e rregulla, projekte e qasje metodike, di se ç’do t’u thotë nxënësve gjatë mësimdhënies dhe di se si t’ua thotë atyre. Megjithëkëtë mësimdhënia është kategori më e rëndësishme e procesit të mësimit sepse sfera e shtrirjes së saj është më e gjerë se çdo kategori tjetër e procesit edukativ-mësimor.
Pra, arti i mësimdhënies nuk është qëllim në vetvete, por është i përcaktuar të plotësojë funksione të dobishme njohëse, dhe vlerësuese në procesin e mësimit. Kjo ndodh nëse përcaktohen drejt qëllimet dhe përmbajtja e mësimit. Kjo tregon se mësimdhënia varet nga raporti objektiv, real, konkret që vendosën mësuesi midis përmbajtjes mësimore dhe nxënësit. Mirëpo, sado e lartë të jetë mjeshtria e mësuesit, mësimdhënia mund të mos jetë cilësore dhe e suksesshme sikur të mos plotësoj qëllimet dhe objektivat që synon të arrihen. Kjo ndodh kur mësuesi nuk e njeh teknologjinë e mësimit, nuk përdoren mjetet dhe metodat e përshtatshme, kur mungon përvoja dhe përkushtimi. Në të vërtetë qëllimi dhe përmbajtja mësimore është tërësia e funksioneve edukative-arsimore nëpërmjet të cilave plotësohen nevojat programore, aspektet teorike dhe njohjet praktike të mësimit.
Mësimdhënia është proces konkret, me problem të qartë, por si e këtillë ajo bëhet e suksesshme nëse mësuesi si mjeshtër i saj krijon harmoninë, raportin pozitiv midis pjesëve dhe tërësisë, rregullave e ritmit dhe dinamikën e punës. Në fakt, mësimdhënia është një raport i formës dhe përmbajtjes, i strukturës dhe i funksionit, i dukjes dhe i thelbit, i të panjohurës dhe i njohjes që realizohen në mënyrë harmonike njëra me tjetrën duke e krijuar simetrinë e perceptimit të procesit gnoseologjik, aksiologjik dhe demijurgjik. Harmonizimi didaktikë i përmbajtjes mësimore dhe formës është një synim logjikë i vazhdueshëm i mësuesit si mjeshtër i mësimdhënies. Sepse mjeshtria e mësimdhënies shpreh anë të ndryshme të mësimit si në nivelin e përvetësimit të diturive, në cilësinë e mësimdhënies, në artikulimin e njohjes mësimore, në vlerësimin dhe strukturën e vlerave ashtu edhe në ndërtimin e arkitekturës së mësimit
Uniteti i lartë i formës mësimore dhe përmbajtjes nënkupton shkallë të lartë të rregullimit didaktikë të procesit të njohjes mësimore. Harmonizimi sa më logjik i elementeve mësimore është rruga më e mirë për të arritur cilësi në mësimdhënie. Duke qenë funksionalisht dhe didaktikisht të lidhura funksioni njohës dhe ai praktik realizohen suksesshëm. Aftësia e mësuesit si mjeshtër i mësimdhënies është që edhe kufizimet eventuale t’i kthej në sukses.
Ashtu si mjeshtëria e mësimdhënies edhe organizimi i mësimit kërkon perceptimin e tërësishëm të komponentëve mësimore për të ndërtuar strukturën e tij logjike, metodologjike, psikologjike e didaktike. Veprimtaria krijuese e mësuesit duhet të marrë në konsideratë sistemin metodologjik dhe gnoseologjik dhe të udhëhiqet nga ligjshmëritë didaktike të procesit të mësimdhënies, gjithnjë duke pasur parasysh nxënësin i cili është absorbues i dijeve që transmetohen përmes mësimdhënies. Pra duhet të kihen parasysh emocionet e nxënësve, aftësitë intelektuale, motivimi, vlerat që duhet të përvetësoj, mënyrën e të menduarit dhe të parashtruarit e pyetjeve e të ngjashme.
Për ta bërë mësimdhënien art dhe mësuesi të jetë mjeshtër i saj, rekomandimet e mia për mësuesit janë:
- Keni konsideratë për përparësitë dhe privilegjet që ju ofron në rolin tuaj mësimdhënia. Disa prej tyre ju mundësojnë ta bëni punën tuaj në mënyrë cilësore dhe efektive.
- Shpjegojini gjërat vetes, pasqyroni në mënyrë të larmishme artin e mësimdhënies.
- Mbani qëndrim didaktikë ndaj mjeshtërisë së mësimdhënies se ai ka një thelb specifik.
- Jeni më kreativ dhe inovativë në mësim.
- Trajnoni mendjen tuaj për të qenë më kreativ dhe inovativë.
- Kultivoni një dëshirë të fortë për dituri.
- Një mendje e zgjuar dhe komunikuese hapin dyert e suksesit.
- Jini mendje hapur ndaj koncepteve dhe qasjeve të reja mësimore.
- Provoni ide të ndryshme në menaxhimin e mësimdhënies.
- Provoni t’i qaseni mësimdhënies në një mënyrë tjetër.
- Për të qenë shpjegues i mirë duhet të jeni dëgjues i mirë.
- Egoja e ngushton fushën tuaj të vizionit pedagogjik; bëhuni i realet dhe objektiv në punën tuaj mësimore.
Elementi aksiologjik, duke qenë i përgjithshëm në procesin e mësimdhënies, ai nuk reflekton në mënyra dhe forma të njëjta te të gjithë nxënësit, përkundrazi, njohja ka rrugë të ndryshme për të nxitur qëndrimin aktiv të nxënësve në procesin e përvetësimit të diturive.
Në të vërtetë, pavarësisht nga dallimet më thelbësore, janë format dhe llojet e ndryshme të mësimdhënies si e njëjta veprimtari në transferin e dijeve tek nxënësit. Prandaj ka kuptim dhe ka rëndësi të madhe të studiohen dhe të praktikohen ligjshmëritë didaktike e metodologjike se ç’është arti i mësimdhënies në përgjithësi, se cilat janë tiparet më të përgjithshme të mjeshtërisë së mësimdhënies. (koha.mk)
Nga Xheladin MURATI
©Portali Shkollor– Të gjitha të drejtat e rezervuara. Ndalohet kopjimi pa lejen tonë.
Tronditjet në shoqërinë tonë shqiptare/ Përse të rinjtë po rriten “të mbyllur” në një shoqëri të hapur?
Për t'u edukuar nuk mjafton arsimimi
Konfliktet në adoleshencë në ambientet shkollore, një studim nga Msc.Oriana Osmani